ماگ, مطالب عمومی

ماگ چیست و چه کاربردی دارد؟

لیوان ماگ مدل شات رنگی

ماگ چیست؟

ماگ یا لیوان های باستانی معمولا از جنس چوب یا استخوان، سرامیک و حتی از خشت درست شده بودند، که از گذشته تا به امروز شاهد کاربردهای متفاوت و جالبی از آنها بوده ایم. اما سوال اصلی که برای برخی ایجاد می شود این است که ماگ چیست؟ از ماگ چه استفاده هایی می شود؟ تفاوت میان ماگ سرامیکی و چینی چیست؟ آیا می توان آنها را به افراد دیگر به عنوان هدیه کادو داد؟ شما از انواع ماگ چه استفاده هایی دارید؟

لیوان های سرامیکی قهوه که آنها ماگ های سرامیکی گفته می شود ممکن است یکی از محبوب ترین کالای جمع آوری شده روی زمین باشند. این می تواند به دلیل طراحی روزمره و ورود آنها به بازار امروز باشد که با بازخورد چشمگیری روبرو بوده است که نمی توان به راحتی منکر آن شد.

پتانسیل آنها به عنوان یک بوم برای شوخی ها، پیام های شخصی یا هنر بصری (البته محدود) و … می تواند استفاده شود. ماگ ها، مایعاتی همچون قهوه را در خود به صورت گرم نگه می دارند و با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد انواع ماگ هوشمند با قابلیت های قابل توجه هستیم. به نظر می رسد بسیاری از افراد حداقل صاحب یک یا دو ماگ متفاوت هستند. اما آنها از کجا آمده اند؟ چه کسی طراحی کلاسیک ماگ در این حیطه را اختراع کرده است؟

لیوان ماگ

تاریخچه ماگ

اگر هنوز هم کنجکاو هستید که بدانید ماگ چیست؟ باور کنید یا نه، ماگ یا همان به اصطلاح لیوان، از هزاران سال پیش در بین اقشار مختلف به شکل و جنس های گوناگونی وجود داشته است؛ باستان شناسان آنها را از دوران استخوان حکاکی کردند و قدمت آنها به عصر حجر برمی‌گردد. (گرچه ادعا می شود که از آنها برای قهوه استفاده می شود دشوار است.)

جالب است بدانید این کالا در اولین کافی شاپ کیوا هان که در سال 1475 در قسطنطنیه افتتاح شد و از ماگ های چوبی استفاده می کردند و سرانجام حدود 600 سال بعد از میلاد در چین ماگ های سرامیکی اختراع شد و شکل های مختلفی تولید و روانه بازار شد.

بدون شک قدیمی ها نمی دانستند ماگ چیست؟ و این اصلا جای تعجبی ندارد چرا که در دنیای امروز این اسم برای برخی تازگی دارد. ماگ های قدیمی یا از استخوان، چوب و یا از خاک رس ساخته شده اند، اما بیشتر آنها دست نخورده باقی مانده اند.

ماگ های ساخته شده از خاک رس، دیواره های ضخیمی داشتند که برای دهان مناسب نبودند و هر کدام معایب خود را داشتند که امروزه دیگر خبری از آنها نیست و جای خود را به ماگ های جدید با طراحی های ویژه داده اند.

دیواره ماگ های قدیمی با توسعه تکنیک های فلزکاری نازک شدند اما همچنان معایب خود را داشتند که برخی از ماگ ها را از برنز، نقره، طلا، و … تولید کردند که این موارد به حدود 2000 سال پیش از میلاد برمی‌گردد، که بیشترین استفاده را برای نوشیدنی های گرم داشتند.

ماگ

جالب تر از همه این موارد این است که از ماگ ها به عنوان اصلاح تراش استفاده می شد، و آن را به عنوان یک اختراع در سال 1867 ثبت کردند.

هنگام استفاده، برس ریش تراشیده را درون ماگ با دهانه پهن قرار می دادند و تا خیس شدن این برس صبر می کردند زیرا این کالا در گذشته در گرم نگه داشتن مایعات نیز دخیل بودند و با استفاده از آب گرم برس ریش تراش نرم تر می شد که در صرفه جویی آب و کف کردن صابون دخیل بودند.

ماگ سرامیکی

تفاوت بین ماگ های سرامیکی و چینی چیست؟

سرامیک یک انتخاب محبوب برای بهترین ماگ ها است، زیرا گرما را حفظ می کنند و نسبت به محیط زیست سازگارتر هستند. در مقایسه با چینی، سرامیک ها ارزان تر، در دسترس تر و دارای ظرفیت بیشتری هستند که یکی از موارد جلب مخاطب به خود می باشد. ماگ ها از یک ماده معدنی غیر فلزی، مثل رس، در دمای بالا ساخته می شوند.

از طرف دیگر چینی ظریف و شکننده تر از سرامیک هستند به همین ماگ های سرامیکی بهتر از چینی می باشند. این لیوان ها معمولا با خاک رس کائولن ساخته می شوند و در دمای حداکثر 2600 درجه فارنهایت گرم می شوند.

خصوصیات بارز ماگ چیست؟

ماگ نوعی از خانواده فنجان ها محسوب می شود که به طور معمول برای نوشیدن نوشیدنی های گرم، از جمله قهوه، شکلات داغ و یا چای مورد استفاده قرار می گیرد که از خصوصیات بارز آنها گرم نگه داشتن این مایعات است.

ماگ ها معمولا دارای دستگیره هستند و نسبت به سایر هم خانواده های خود مایعات بیشتری را در خود نگه می دارند. به طور معمول، ماگ حدود 8 تا 12 اونس مایعات یعنی چیزی حدود 350 میلی لیتر را جا می دهند.

سبک ماگ ها به گونه ای است که نمی توان از آنها در مکان های بسیاری رسمی استفاده کرد و معمولا به عنوان یک محصول خصوصی در محیط های دوستانه کاربردی تر هستند و می توان در آنها نه تنها قهوه بلکه بسیاری از نوشیدنی ها را میل کرد.

راز کیفیت انواع ماگ چیست؟

ماگ ها را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد که از نظر جنس نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و این یکی از رازهای کیفیت این محصول در بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی است. که برخی از آنها از شیشه تقویت شده مانند Pyrex در ساخت انواع ماگ استفاده کرده اند.

انواع لیوان ماگ

کاربردهای ماگ چیست؟

حتما برای شما پیش آمده که برای یک فرد خاص به دنبال کادوی خاصی هستید که بتوانید علاوه بر سوپرایز کردن با دیدن هر بار آن لبخند را به آن هدیه کنید. ماگ ها، مانند نمونه هایی که در اینجا نشان داده شده اند، به دلایل مختلفی می توانند هدیه های شگفت انگیزی محسوب شوند که هر فردی با هر شخصیتی را حیرت زده می کنند.  در ادامه به چندین کاربرد آنها اشاره شده است که به طور یقین این موارد به اینجا ختم نمی شوند.

هدایای لیوان قهوه برای دوستان و خانواده

دوستی دارید که قهوه را دوست دارد؟ یک سبد هدیه برای آن درست کنید که شامل مقداری قهوه خوب، ماگ و یک شمع با عطر قهوه آماده کنید. بدون شک دوستداران قهوه عاشق شکلات داغ هستند. یک ماگ دیگر را با یک بسته مخلوط شکلات داغ و چند قاشق شکلات آغشته به شکلات پر کنید.

ماگ سرامیکی طرح یونیکورن مدل hk38

قلمه های گیاهی برای هدیه

حتما در اطراف شما افرادی وجود دارند که دوستداران گیاه هستند، قلمه های خود را در آب ریشه کنید تا زمانی که آماده کاشت شوند. سپس ماگ خود را با خاک و چند سنگ کوچک در قسمت زیرین برای زهکشی پر کنید و آن را به عنوان یک گلدان برای گل مورد نظر خود تزیین کنید.

ماگ طرح دار لاو

ماگ دکوری

از ماگ برای ذخیره سازی استفاده کنید

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که با یک میز شلوغ سروکار دارید می توانید آن را ساماندهی کنید، حتما سوال می کنید که در این بین کاربرد ماگ چیست؟

ذخیره سازی یکی از ساده ترین کاربردها برای ماگ های قهوه است. همچنین می توانید آنها را روی پیشخوان حمام قرار دهید و از آنها برای نگه داشتن توپ های پنبه ای یا دیگر وسیله ها استفاده کنید.

در هر مکانی که چیزهای کمی جمع می کنید یک ماگ می تواند برای شما کاربردی باشد و از آن جهت سر و سامان دادن استفاده کنید. کمک ماگ به شما در سازماندهی بیشتر یک راه عالی برای استفاده دوباره از آنها است.

سایر مطالب:

تفاوت ماگ و لیوان می تواند ظرفیت آنها می باشد که به وضوح با یک نگاه می توان شاهد این تفاوت بود.تفاوت دیگر این است که ماگ به طور معمول نوعی فنجان با حجم بیشتر محسوب می شود که به نسبت لیوان محکم تر می باشد و بدون نعلبکی می آید و این در حالی که لیوان و نعلبکی به عنوان یک جفت تجسم می شوند.

ماگ را به محل کار ببرید

درست است که ماگ صورت رسمی ندارد اما از آن به شکل های دیگری می توانید استفاده کنید؛ بدون شک اتاق استراحت شما در محل کار می تواند از چند ماگ قهوه جدید تغییرات اساسی را ایجاد کند!

از ماگ های موجود در محل کار می توان استفاده های زیادی کرد و اغلب بعد از گذشت سال ها لکه دار، ترک خورده و بنا به هر دلیلی دیگر قابل استفاده برای انواع نوشیدنی نیستند اما می توان از آنها استفاده های دیگری داشت.

کاربردهای خلاقانه برای ماگ های قهوه تمامی ندارد و شما می توانید آن را به یک وسیله پرکاربرد در محیط کار تبدیل کنید و این بستگی به نیاز شما دارد.

فنجان سرامیکی سینی دار مدل lx24

ماگ را به شمعدانی خانگی تبدیل کنید

شمعدانی های خانگی ایده فوق العاده ای برای هدیه دادن هستند. کافی است موم شمع را درون ماگ قهوه قدیمی مورد نظر خود بریزید، یک فیتیله اضافه کنید و با مقداری تزیینات جزئی زیبایی آن را دو چندان کنید و آن را به عنوان یک کادو خاص به شخص مقابل هدیه کنید.

از ماگ پول بدست بیاورید

خوشبختانه انواع ماگ کاربردهای زیادی دارد که شما می توانید از آنها نهایت استفاده را ببرید؛ ماگ های قهوه قدیمی خود را در وب سایت های گوناگون به عنوان یک محصول تزییناتی بفروشید و از آن درآمد کسب کنید.

هر چه از کاربردها و خصوصیات بی نظیر ماگ ها بگوییم کم گفته ایم، این کالا نه تنها برای نوشیدنی انواع مایعات مورد استقبال قرار گرفته است بلکه از آن با تغییرات جزئی برای تزیین سالن و بسیاری از مکان های عمومی استفاده می شود.

در مورد ماگ چوبی چه می دانید؟

حتما شما هم علاوه بر ماگ های چینی و سرامیکی و شیشه ای؛ اسم ماگ های چوبی را هم شنیده اید. ماگ های چوبی یا همان فنجان های چوبی؛ در ابتدا برای استفاده کوهنوردان و طبیعت گردان بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت. چون هم مقاومت خوبی از خود در برابر ضربه معمولا نشان می دهند و هم سبک هستند و برای پیاده روی و کوهنوردی بسیار مناسب می باشند.

اما استفاده از ماگهای چوبی می تواند فقط به این موارد بسنده نکند. زیرا استفاده از چوب در ساخت لوازم خانه از دیرباز بین انسانها رواج داشته و به نوعی یادآور طبیعت و خاستگاه اصلی همه انسانها است. به همین دلیل حس آرامش بخش جالبی را در هنگام استفاده، به افراد منتقل می کند.

ماگ چوبی، می تواند یک هدیه بسیار ارزشمند باشد برای کسانی که دوستشان دارید.

استفاده از لوازم چوبی از جمله ماگ و فنجانهای چوبی در قسمت های سردسیر شمال اروپا، رواج داشته که آنهم به دلیل وجود جنگل های انبوه در آن مناطق می باشد که کاربرد چوب را برای اهالی آن منطقه جغرافیایی میسر کرده است.

ماگ چاپی

 

از ماگ چوبی علاوه بر استفاده به هنگام نوشیدن مایعات می توانید به عنوان هدیه، دکوری زیبا برای آشپزخانه هم استفاده کنید. ابعاد و حجم این ماگ ها متفاوت می باشند. می توانند در ابعاد یک فنجان چای یا قهوه خوری تا ابعاد بسیار حجیم‌تر تولید شوند.

معمولا جنس چوب درخت توس، می تواند بهترین جنس برای ساخت ماگ چوبی به حساب آید. البته چوب های مقاوم دیگری در برابر رطوبت هستند که از آنها در قایق سازی هم استفاده می شوند مانند بلوط سفید و یا ساج.

البته در ایران چون دسترسی به این نوع چوب ها سخت می باشد، استفاده از چوب گردو هم برای تولید ماگ مناسب می باشد. چوبی که در تولید ماگ مورد استفاده قرار گرفته باید، بدون گره و یکدست و با بهترین تراش‌خوردگی باشد که این نشاندهنده عدم وجود منافذ در ماگ است.

روش های شناخت یک لیوان ماگ خوب:

چون ماگ‌ها جزو لوازم شخصی هر کس به حساب می آیند و به نوعی تصویرگر سلیقه فرد موردنظر هم می‌باشند، بیشتر افراد برای انتخاب یک لیوان ماگ فقط به ظاهر و طرح و رنگ آن دقت می کنند، در صورتیکه باید در هنگام خرید موارد دیگری را هم مورد توجه قرار داد.

  •  اول از همه این نکته که ماگ های شیشه ای و سرامیکی به دلیل اینکه در صورت وجود مایعات داغ از خود واکنش نشان نمی دهند و مواد خطرناک رها نمی کنند؛ بسیار بهتر از انواع پلاستیکی این لیوان ها عمل می‌کنند.
  •  طرح و نقش موردنظر بر روی لیوان در بهترین شرایط باید به شکل مستقیم روی لیوان چاپ شده باشد و به حالت برچسبی و کاغذی و مواد پلاستیک نباشد که خود این مواد ممکن است برای سلامتی مضر باشند.
  •  ماگ هایی دارای طرح و نقش ثابت هستند که چاپ سابلیمیشن داشته باشند.
  •  بهتر است برای شستشوی ماگ از ماشین ظرفشویی و شوینده های بسیار قوی استفاده نکنید. چون با وجود ماندگاری در چاپ طرح؛ اما نحوه نگهداری از لیوان هم می تواند در ماندن طرح و نقش بر روی ماگ اثرگذار باشد.
  •  ماگ ها دارای رنج قیمتی هستند که با مراجعه به فروشگاه آنلاین خانه ما، می توانید از چند و چون این قیمت ها آگاهی پیدا کنید. قیمت های پایین‌تر از حد متوسط در مورد خرید ماگ معمولا نشاندهنده کیفیت پایین‌تری خواهد بود.
  •  حتما خرید خود را از فروشگاههای معتبر انجام دهید تا در کیفیت محصول خریداری شده، دچار تردید نشوید.

نکته مهم اینکه، در مورد ماگ بیشتر صحبت ها و توصیه ها در رابطه با استفاده بزرگسالان از این لیوانهای زیبا بوده است. اما توصیه ما به شما این است که برای تشویق فرزندان خود برای نوشیدن مایعات مقوی و سالم، می توانید از ماگ های مخصوص کودکان با طرح های فانتزی و زیبا هم استفاده کنید. البته با رعایت تمامی موارد گفته شده در قسمت بالا.

دیدگاهی در مورد “ماگ چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. مریم گفت:

    سلام
    تعریف بهتری برای ماگ چیست هست؟

    1. khaneyehma گفت:

      ماگ لیوان بزرگی است که از جنس های مختلف از جمله سرامیک، چوب و فلز ساخته می شود و دارای انواع مختلفی از جمله ماگ چاپی، دمنوش، قهوه، حرارتی، فانتزی، هوشمند و … است.

      1. مریم گفت:

        تشکر
        یه سئوال دیگه هم داشتم
        تفاوت فنجان و لیوان با ماگ چیست

        1. فروشگاه خانه ما گفت:

          خواهش میکنم
          ماگ و فنجان و لیوان ساده هر سه برای سرو نوشیدنی به کار می روند. تفاوتی که بین ماگ و فنجان وجود دارد این است که فنجان ها اندازه کوچکتری نسبت به ماگ ها دارند و اغلب تنها برای نوشیدن انواع چای مورد استفاده قرار می گیرند. در بیان تفاوت بین ماگ و لیوان نیز می توان گفت لیوان های ساده که می توانند بدون دسته یا دسته دار باشند برای سرو نوشیدنی های سرد به کار می روند در حالی که ماگ ها همچون فنجان ها اغلب برای سرو نوشیدنی های گرم هستند (هر چند که در آنها نوشیدنی های سرد نیز سرو می شود).

  2. علی گفت:

    سلام ظرفیت یک ماگ تقریبا چقدر است؟

    1. فروشگاه خانه ما گفت:

      سلام
      ظرفیت ماگ بسته به نوع آن می تواند 350- 500 میلی لیتر باشد که حجمی دو برابر حجم یک فنجان معمولی است.

  3. مینو گفت:

    سلام ، وقتتون بخیر
    ماگ حرارتی چه نوع ماگی است؟

    1. فروشگاه خانه ما گفت:

      با سلام
      ماگ های حرارتی که به ماگ های جادویی نیز معروفند از جنس سرامیک ساخته می شوند و در حالت عادی ساده و بی رنگ هستند اما به محض ریختن آب جوش یا هر نوشیدنی داغ دیگری داخل آنها تصویر روی ماگ شروع به ظاهر شدن می کند.

      1. مینو گفت:

        ممنونم از پاسختون، سئوال دیگه ای هم دارم
        آیا از ماگ ها می توان برای پذیرایی از مهمان و مراسمات رسمی نیز استفاده کرد؟

        1. فروشگاه خانه ما گفت:

          خواهش میکنم
          خیر – ماگ ها در اغلب قریب به اتفاق موارد دارای طراحی کاملا غیر رسمی هستند و جهت استفاده در مراسمات رسمی مناسب نمی باشند. ماگ را می توان یک وسیله شخصی در نظر گرفت نه یک وسیله برای استفاده عمومی و پذیرایی از مهمان، مگر در مورد دورهمی های دوستانه و غیر رسمی

  4. فریبا گفت:

    آیا ماگ کادوی گران قیمتی محسوب می شود؟

    1. فروشگاه خانه ما گفت:

      سلام
      ماگ ها قیمت چندان بالایی ندارند و با هزینه کم نیز می توان یک ماگ خاص و زیبا تهیه کرد از این رو اغلب افراد ماگ را به عنوان یک کادوی همراه، در کنار کادوی اصلی خود به عزیزانشان هدیه می دهند. البته ماگ های هوشمند و ماگ های چاپی که قیمت بالایی نیز نسبت به باقی انواع دارند را می توان به تنهایی نیز به عنوان کادو هدیه داد.

  5. حمید گفت:

    سلام عرض ادب میخواستم بدونم ماگ هوشمند چیست؟

    1. فروشگاه خانه ما گفت:

      سلام دوست عزیر
      ماگ های هوشمند انواع جدیدی از ماگ ها هستند که به تازگی وارد بازار شده و قابلیت های جذاب و متفاوتی با سایر انواع ماگ ها دارند. مثلا برخی از انواع ماگ های هوشمند قابلیت اندازه گیری مقدار کالری، دما و حجم نوشیدنی داخل خود را دارند. این نوع ماگ ها نیز همچون سایر انواع این وسیله های کاربردی و در عین حال شیک و خاص طرفداران مخصوص به خود را دارند.

  6. امیرعلی گفت:

    آیا چایی خوردن در ماگ پلاستیکی مضر است؟

    1. خانه ما گفت:

      بله توصیه نمیشه.محصولات پلاستیکی برای نوشیدنی های داغ و جوش استفاده نکنید بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *