مطالب عمومی

بررسی کاربرد شلف آشپزخانه و انواع آن

شلف آشپزخانه و دکوری

برترین کاربرد شلف اشپزخانه را تنها حین استفاده از آن می توانید ببینید؛ شلف های آشپزخانه کاربردی و بسیار متنوع هستند و این یکی از وجه های خوب آنها می باشد زیرا دست افراد را برای انتخاب باز گذاشته اند، در واقع با دنیایی بزرگ از شلف و کاربرد شلف آشپزخانه با شکل ها و طرح های مختلف روبرو هستیم که افراد با توجه به محیط، بودجه و بسیاری از معیارهای دیگر می توانند آنها را انتخاب و از مزایای آن بهره مند شوند.

این که آیا شما به سادگی می توانید یک شلف کوچک را بر روی دیوار آشپزخانه خود به عنوان راهی برای پر کردن یک فضای خالی اضافه کنید، یا یک دیوار کامل را با شلف پر کنید تا بتوانید آن را به یک فضای ذخیره سازی اختصاص دهید کاملا اختیاری است؛ نکته اصلی این است که از گذشته تا به امروز شما هنوز هم در حال استفاده از آنها بوده و هستید.

کاربرد شلف اشپزخانه تنها مختص به امروز نیست و به جرات می توان گفت که تاریخچه ای بلند دارند؛ فرقی ندارد که چقدر تکنولوژی پیشرفت کرده است، طراحی های بسیار ساده اما کاربردی این محصول توانسته است همیشه نظم و زیبایی خاصی به محیط خانه از جمله آشپزخانه شما بدهد؛ اما شلف چیست؟ کاربرد شلف اشپزخانه چیست؟

شلف چیست؟

شلف یا همان قفسه یک سطح افقی، عمودی مسطح است که در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. شلف می تواند در خانه (آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب و …)، محل کار، فروشگاه و یا در هر جای دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

قفسه ها به طور معمول ساخته شده از مواد قوی مانند چوب، بامبو یا فولاد هستند. البته این جنس ها برای وسایل سنگین است که بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند، در صورت نگهداری اشیاء سبکتر از شلف های شیشه ای یا پلاستیکی جهت نگهداری آنها استفاده می شود.

یکی از طرح های خاص آن این است که از زمین بلند می شود و معمولا در طرفین طول کوتاه آن توسط براکت ها لنگر پشتیبانی می شود. همچنین می تواند توسط ستون نگه داشته شود.

قفسه را می توان به یک دیوار یا یک سطح عمودی دیگر متصل کرد، از یک سقف به حالت تعلیق در آورد، بخشی از یک واحد فریم آزاد باشد، یا می تواند بخشی از یک قطعه مبلمان مانند کابینت، قفسه کتاب، مرکز تفریحی و غیره باشد.

بسیار پیش آمده است که در آشپزخانه های کوچک متاسفانه طراحی به گونه ای است که کابینت های آخری به سختی باز می شوند و در نهایت با اجسام کناری خود برخورد می کنند و سبب آسیب دیدن درب کابینت ها می شود و از طرفی قرار دادن وسایل و یا بیرون آوردن آنها از کابینت کار خسته کننده است، در حالی که کاربرد شلف اشپزخانه در این بین به گونه ای است که می تواند تمامی این معایب را بپوشاند و کار شما را راحت تر کند.

شلف اشپزخانه

انواع مدل های شلف

شلف ها معمولا دو تا شش قفسه یک واحد را تشکیل می دهند، هر قفسه به طور عمود به تکیه گاه های عمودی یا مورب وصل می شود و موازی یکی بالاتر از دیگری قرار می گیرد. قفسه های ایستاده از یک طرف یا هر دو طرف با طول بیشتر قابلیت های زیادی دارند.

قفسه ای با قفسه های داخلی پنهان، شلف شناور نامیده می شود. قفسه یا کیسه ای که برای نگهداری کتاب طراحی شده، قفسه کتاب است. همانطور که مشاهده می کنید هر قفسه یک نام مجزا و منحصر به فرد دارد که قفسه آشپزخانه نیز به همین شکل است و کاربرد شلف اشپزخانه سبب وجه تمایز آن با سایر قفسه های مشابه خود شده است.

در زیر به برخی از انواع شلف ها اشاره شده است:

طول قفسه بستگی به محدودیت فضای مورد نظری دارد که می خواهید وسایل را بر روی آن به عنوان تزئین بچینید؛ همچنین فاصله عمودی بین قفسه ها بستگی به محدودیت فضای واحد و ارتفاع اجسام دارد. برخی از قفسه بندی ها قابلیت تنظیم را به افراد می دهند تا فاصله عمودی را به میزان دلخواه تغییر دهند.

شلف دیواری آشپزخانه

شلف های قابل تنظیم

شلف یا همان قفسه های قابل تنظیم رایج ترین نوع قفسه مورد استفاده در خانه های امروزی است. آنها از طریق نوعی براکت یا پین متحرک به تابلوهای کمد و یا هر چیز دیگری وصل می شوند.

شلف ثابت

همانطور که از نام آنها هویداست قفسه های ثابت و استانداردی هستند که به راحتی بدون درایور پیچ یا ابزار دیگر قابل جابجایی نیستند، بنابراین به عنوان شلف های ثابت توصیف می شوند.

قفسه کفش قابل تنظیم با حصار

نوعی دیگر از شلف های پرکاربرد است که طرفداران خاص خود را دارد؛ این قفسه های قابل تنظیم را می توان صاف یا زاویه دار کرد. در صورت نصب با زاویه، توصیه می شود از نوعی حصار استفاده کنید.

شلف های گوشه ای

شلف های گوشه می تواند ثابت یا قابل تنظیم باشد. چندین روش مختلف برای ساخت قفسه گوشه ای وجود دارد که زاویه 90 درجه، برش گوشه ای خمیده، برش گوشه ای گوشه دار، چرخش قفسه، قفسه های چرخشی بر روی سیستم کمد چرخشی 360 درجه و … از انواع شلف های گوشه ای می باشند.

موارد ذکر شده تنها چند مورد از هزاران نوع قفسه می باشد که هر کدام به نوبه خود دارای مزایا و کاربردهای زیادی هستند.

شلف دیواری 3 تایی پهلودار

کاربرد شلف در بین مصرف کنندگان زمانی به اوج خود رسید که مصرف کنندگان با استفاده از آنها می توانند وسایل را ذخیره کنند و در آن واحد آنها را به نمایش بگذارند. اگر از آنها برای سازماندهی گیاهان که در گلدان قرار دارند یا برای ظروف و حتی وسایل کوچک آشپزخانه استفاده شوند می توانند نمای زیبایی برای محیط آشپزی شما رقم بزنند.

شلف ها  باعث ذخیره سازی فضا برای ادویه جات، ترشی جات، ابزار و لوازم جانبی معمول آشپزخانه می شوند. شلف سبک بهتر از سنگین است زیرا علاوه بر سبکی زیبایی خاصی به همراه دارد و به شما این امکان را می دهند تا چیزهای زیادی را ذخیره و سازماندهی کنید و برای بیرون کشیدن هر نوع کشو نیازی به باز کردن درها نباشد.

شلف اشپزخانه های باز باعث می شود فضای هوا مطبوع تر و گاهی بزرگتر به نظر برسند، مخصوصا در مورد آشپزخانه که فضاهای کمتری دارند بیشترین کاربرد را دارد.

شلف آشپزخانه باز

هر آنچه از شلف آشپزخانه باید بدانیم

کاربرد شلف اشپزخانه بسیار زیاد است، این مزایا سبب شده تا بسیاری از مشکل پسندها با این ایده ناب کنار بیایند و به جای استفاده از کابینت از شلف آشپزخانه کمک بگیرند و علاوه بر جا دادن وسایل خود در این قفسه ها محیط آشپزخانه و دیگر قسمت های خانه را بزرگ تر جلوه دهند؛ از کارآمدترین انواع شلف آشپزخانه می توان به شلف دکوری آشپزخانه و شلف دیواری اشپزخانه اشاره کرد.

شلف آشپزخانه زیبا و بزرگ

شلف دیواری آشپزخانه

شلف های دیواری آشپزخانه یک روش عالی برای نگه داشتن کتاب های آشپزی، وسایل آشپزی و ظروف تزئینی به صورت سازمان یافته و در دسترس است. این شلف دارای مزایای بسیاری است که به آن شلف دیواری گفته می شود و از طرفی می توان آن را با وسایل مختلف تزئین کرد.

همچنین با قرار دادن چند گلدان می تواند در هنگام پخت و پز، مجموعه جدیدی از گیاهان آشپزخانه را به شما نشان دهد.

از آنجا که این قفسه ها دیوارکوب شده اند، به نظر می رسد که شناور هستند و تقریبا مانند یک شی سه بعدی ظاهر می شوند. اگر بچه کوچک دارید، آنها را به مکانی ایده آل برای ذخیره وسایل خطرناکی همچون چاقو تبدیل کنید.

در کدام قسمت های آشپزخانه می توانیم از شلف استفاده کنیم؟

برای استفاده بهتر از فضای اطراف پنجره های آشپزخانه و ورود نور بهتر به داخل آشپزخانه، به جای نصب کابینت ها می توانیم از قفسه ها و شلف استفاده کنیم. به این ترتیب مانعی در اطراف پنجره برای ورود نور وجود نخواهد داشت. این کار برای آشپزخانه‌هایی که پنجره کوچکی دارند و یا در زیرزمین هستند، یک اولویت محسوب می شود.

بالای سینک ظرفشویی هم جایی است که می توان از وجود شلف در آنجا بهره برد. این کاربرد برای کسانی که از سبدهای کنار سینک برای خشک کردن ظروف شسته استفاده می کنند، بسیار مناسب بوده و البته چهره جدید و متفاوتی را به آشپزخانه می بخشد.

دراکثر آشپزخانه ها فضاهای غیر قابل دسترس و یا به اصطلاح پرتی هایی وجود دارد که می توانید به راحتی از آنها برای نصب شلف و استفاده از فضای آنها بهره‌مند شوید. مابین دو کابینت، یا مابین دو تورفتگی دیوار که معمولا محل قرارگیری ستون های اصلی خانه هستند و یا در دو طرف کناره های هود که می توانید با شلف ساده و کوتاه آنجا را هم مورد بهره برداری قرار دهید و مواردی از این دست.

حتی می توانید برای بخشیدن چهره ای مدرن به آشپزخانه خود، از نصب یک یا دو عدد کابینت هوایی صرف‌نظر کرده و به جای آنها از قفسه های باز استفاده کنید.

استفاده از شلف ها در قسمت کنج دیوارها می تواند ایده‌ای بسیار زیبا برای آشپزخانه باشد.

نکته مهم در این قسمت این است که علاوه بر استفاده از سطح رویی شلف ها می توان از قسمتهای زیرین آنها هم استفاده کرد. مثلا با نصب قلاب آنها را برای آویزان کردن لیوان و فنجان های دسته‌دار هم مهیا کرد و یا قسمت زیرین آنها را با کاربرد نورمخفی زیبایی دوچندان بخشید و یا یک باکس کوچکتر در قسمت زیرین اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *