مطالب عمومی

معرفی و راهنمای خرید انواع مدل های شمعدانی

جا شمعی مدل شیشه 3 تایی

انواع شمعدان را می توان با طرح های شیک سنتی تا مدرن در بازار فروش مشاهده و تهیه کرد. شمع و در کنار آن جاشمعی یکی از اکسسوری یا ابزار تزئینی جامعه امروز، و یکی از لوازم کاربردی زندگی بشر در قرن های گذشته بوده اند. در گذشته از شمع برای تولید نور و یا گاهی گرمایش محیط استفاده می شود.

سنگ نگاره های تاریخی متعدد نشان از آن دارد که بشر از هزاران سال قبل از این محصول استفاده کرده است. شمع در طول تاریخ در قالب شکل ها، و مواد اولیه مختلفی شده است.

بر طبق اسناد موجود فنیقی ها اولین مردمی بودند که شمع مومی را تولید کردند و قطعا قبل از این دوران شمع در قالب های دیگری تولید می شده است. به همین دلیل می توان برای استفاده از شمع سابقه ای حداقل پنج هزار سال متصور شد.

شمع محصولی است که برای استفاده از آن باید از شمعدان استفاده کرد. با قرار دادن شمع در شمعدان می توان علاوه بر سوخت اصولی آن، از مزایای دیگری جون افزایش بازدهی، راحتی در حمل شمع، و همچنین زیبایی بهره برد. به همین دلیل در طول تاریخ به شکل های مختلفی انواع شمعدان طراحی شده است.

جاشمعی

شمعدان

تاریخچه و دلایل استفاده از انواع شمعدان

شمعدان در طول تاریخ  برای موارد مختلف تولید شده اند. بی شک برای استفاده از شمع نیاز به ابزار  خاصی بوده و بشر از هزاران سال قبل در کنار شمع از شمعدان استفاده کرده است. شمع یکی از ابزاری است که از گذشته با امروز نقش ویژه ای در ادیان مختلف داشته است.

برای مثال در ادیان مسیحیت، اسلام، بودایی، مهر، زرتشتی، یهودیت و غیره شمع از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با توجه به سابقه چند هزار ساله این ادیان می توان، استفاده از شمع و شمعدان را نیز دارای سابقه ای چند هزار ساله دانست.

برای مثال در مسیحیت از در هنگام عبادت از شمع استفاده می شود و در یهودیت نیز در شب جمعه و برای انجام مراسم جشن شبات یک جفت شمع روشن می شود.

در آیین زرتشت نیز شمع به عنوان نمادی از آتش در مراسم مختلف استفاده می شود و دارای سابقه ای چند هزار ساله است. از جمله این مراسم نیز می توان به ازدواج، سفره هفت سین و غیره اشاره کرد. بالاخره در آیین اسلامی نیز شمع جایگاه ویژه ای داشته و مسلمان برای مراسم مختلف خود از این ابزار استفاده می کند.

انواع شمعدان به دلیل اهمیت شمع در جامعه از تزئینات مختلفی برخوردار بوده اند. در ادیان مختلف و برای اجرای مراسمات خاص، زیبایی عنصر مهمی بوده که به آن توجه شده است. به همین دلیل در طول تاریخ انواع شمعدان با مواد اولیه مختلف و با طراحی های گوناگون تولید شده و تنوع آنها را می توان از نقاشی ها و دیگر آثار برجای مانده از دوران مختلف تماشا کرد.

شمعدان در عصر حاضر نیز تولید می شوند. و هنوز هم برای مراسم مختلف از آنها استفاده می شود. امروزه می توان در بازار فروش انواع شمعدان را مشاهده کرد. به همین دلیل افراد در خرید مدل مناسب دچار سردرگمی هستند.

ما در این مقاله مدل های مختلف شمعدان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع شمعدان

انواع شمعدان و کاربردهای آن

بنا به دلایل مختلفی طراحی و تولید می شوند. به همین دلیل تنوع در تولید این ابزار باعث تولید مدل های مختلفی شده است. در گذشته برای هر مورد کاری معمولا از شمعدان خاص آن مورد استفاده می شد. در حالت کلی تنوع بالای مدل های شمعدان در روزگار گذشته و عصر حاضر باعث شده که برای این محصول دسته بندی های مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال می توان شمعدان ها را بر اساس این موارد دسته بندی کرد:

  • بر اساس جنس مواد اولیه (مثل انواع شمعدان فلزی، چوبی، شیشه ای و غیره)
  • بر اساس طراحی و شکل ( قلمی، آویزی و غیره)
  • بر اساس کاربرد و استفاده ( شمعدان برای مراسم عروسی و ازدواج، شمعدان تزئینی و غیره)

انواع شمعدان را می توان در مراکز فروش مشاهده کرد. بهتر است با توجه به نیاز خود مدل و نمونه خاصی انتخاب شود. ما در ادامه متن انواع شمعدان و کاربردهای آن را به شما معرفی می کنیم.

انواع شمعدان

شمعدان قلمی

شمعدان قلمی  قدیمی ترین و پرفروش ترین شمعدان ها به شمار می روند. از این شمعدان ها برای موارد مختلف استفاده می شود. و به دلیل اینکه اکثر شمع ها به صورت قلمی تولید می شوند، می توان از این شمعدان ها استفاده کرد. این شمعدان ها معمولا برای موارد مختلف از جمله استفاده در میز غذاخوری، مراکز مذهبی و غیره کاربرد دارند.

شمعدان قلمی با طرح های مختلف تولید می شوند و برای ساخت آنها معمولا از مواد اولیه مختلف مثل برنج، نقره، مس، شیشه، چوب و غیره استفاده می شود. این شمعدان معمولا به صورت جفتی و یا حداکثر سه تایی تولید می شود و می توان از یک تا سه عدد از آن برای موارد مورد نظر استفاده کرد.

شمعدان قلمی معمولا بدون محافظ و یا با محافظ تولید می شوند. به همین دلیل باید در استفاده از آنها نکات ایمنی را برای جلوگیری از آتش سوزی رعایت کرد. این شمعدان در زیر مجموعه خود نمونه ها مختلفی دارد.

انواع شمعدان قلمی

شمعدان لاله

شمعدان لاله در ایران با نام شمعدان لاله عباسی شناخته می شود، و دارای یک پایه و یک قسمت لاله گونه هستند که شمع در درون آنها قرار می گیرد.

عمولا به دلیل طراحی خاص شمعدان لاله می توان از انواع شمع های قلمی، وامر و غیره در آنها استفاده کرد. شمعدان لاله برای مراسم مختلف از جمله جشن های ازدواج و همچنین دکوراسیون داخلی بسیار مناسب هستند.

معمولا قسمت پایه این شمعدان ها از یک فلز باکیفیت مثل نقره، برنج و غیره ساخته می شود و قسمت فانوس که لاله گونه است از شیشه ساخته می شود، و انعکاس نور شمع در آن چندین برابر بوده و باعث ایجاد روشنایی و زیبایی می شود.

شمعدان لاله

کاربردهای شمعدان

شمعدان معمولا برای تزئین خانه مورد استفاده قرار می گیرد اما اینکه هرکدام از انواع شمعدانها برای چه مکانی و به چه شکلی مناسب‌تر خواهند بود، سؤالی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد.

شمعدانهای کلاسیک (شاخه‌ای) برای استفاده بر روی میز ناهارخوری‌های بزرگ 8 یا 12 نفره مناسب می‌باشد. البته با توجه به ابعاد میز باید شمعدانهای متناسب هم انتخاب کنید که خیلی بزرگ یا کوچک نباشند و اینکه حتما حالت قرینگی به میز بدهند.

اگر هم بخواهید از شمعدانهای مدرن با اشکال هندسی نامنظم و یا ساده استفاده کنید، بهتر است کل دکوراسیون خانه هم به همان ترتیب خلوت و مدرن باشد. معمولا این شمعدانهای مدرن برای میزهای تلویزیون مدرن، یا بر روی شومینه یا در کنار آینه درب ورودی، مناسب می باشند.

همچنین شمعدانهای چند شاخه می توانند برای زیباترکردن قسمت اپن و کانتر آشپزخانه هم مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر شمعدانهای مدرن حالت چندتایی داشته و به شکل افقی ازسایز بزرگ به کوچک، چیده می شوند.

می توانید از شمعدانهای فانتزی که گاهی از جنس استیل و یا فلزات سبک دیگر هم ساخته می شوند، برای کنار تختخواب خود هم  استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام خرید شمعدان که باید رعایت کنیم:

. حتما ابعاد شمعدانی را که در نظر دارید، باید با فضا و مکانی که قرار است در آن جای گیرد متناسب باشد.

. رنگ شمعدانی را که می خواهید خریداری کنید باید با نوع دکوراسیون کلی منزل یا محل کار شما هماهنگی داشته باشد. ( مثلا می توانید رنگ شمعدان را با لوستر آویزان از سقف هماهنگ نمایید. اگر لوستر بلوری است، رنگ نقره ای بهتر بوده و یا رنگ بژ و برنزی و طلایی لوستر با رنگ طلایی شمعدان همخوانی دارد)

. در هنگام خرید شمعدان به جنس به کار رفته در آن، ثابت بودن رنگ، طرح شمعدان و تناسبش با محیط، حتما توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *