مطالب عمومی

کاربرد فراوان ظروف پلاستیکی بسته بندی

ظروف پلاستیکی بسته بندی

با توسعه شهرنشینی و مصرف گرایی حاصل از آن، استفاده از محصولات صنعتی بخصوص در زمینه خوراک و ظروف پلاستیکی بسته بندی رشد و پیشرفت چشمگیری به خود دیده است. تا آنجا که بخش اعظمی از محصولات خوراکی را می توان در فروشگاه و مغازه ها پیدا کرد. یکی از مهمترین عواملی که در این رشد چشمگیر تاثیر مهمی در سال های اخیر داشته اند، توسعه ی صنعت بسته بندی است.

بسته بندی های متنوعی که با توجه به نوع و محدودیت های هر محصول، جنس و شکل مورد نظر را برای آن در نظر گرفته و تولید می کند. این امر در انتقال محصول از کارخانه به دست مشتری کمک شایان توجهی به امر فروش می نماید؛ تا آنجا که علاوه بر کاربرد خود در نگهداری و سلامت محصول،  می تواند نقش مهمی در تبلیغ آن نیز در نگاه مشتری داشته باشد.

بسته بندی محصولات با توجه به کاربرد و نوع محصول از مواد مختلفی تشکیل می شود. هر کدام از این مواد می تواند نقش مهمی در نگهداری و سالم رساندن آن به دست مشتری ایفا کند و همچنین زیبایی جلوه خاصی به آن ببخشد.

ظروف پلاستیکی بسته بندی

ظروف فلزی، شیشه ای، پلاستیکی و کاغذی از مهمترین انواع بسته بندی در صنعت مواد غذایی به شمار می روند. در این بین دو بسته بندی شیشه ای و پلاستیکی به دلیل مزایا و ویژگی های خاصی که دارند بیشتر از سایر موارد در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی به دلیل وزن کم و قیمت مناسبی بیشتر از سایر موارد مورد توجه قرار گرفته اند؛ قابلیت شکل پذیری آنها در دستگاه، امکان ساخت احجام مختلف را به ما می دهد و همچنین سرعت تولید بالاتری نسبت به سایر مواد دارند.

در برابر مواد غذایی که خاصیت اسیدی یا قلیایی دارند مقاومند و سلامت محصول را حفظ می کنند. همچنین در ظروف پلاستیکی بسته بندی با افزودن مواد خاصی می توان کیفیت محصول را ارتقاء داد. می توان به صورت چند باره آن ها را بازیافت و استفاده کرد.

سایر مطالب: ظروف پلاستیکی آشپزخانه

ظروف پلاستیکی اشپزخانه به خاطر قیمت مناسب و مقاومت بالایی که دارند مورد پسند برای خانم های خانه هستند.  ظروف پلاستیکی می‌ توانند کاربری آشپزخانه را راحت‌ تر کرده و به آشپزخانه زیبایی خاصی ببخشند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی ادویه:

ادویه جات در آشپزی ایرانی از مهمترین موارد برای بهبود عطر و طعم غذا استفاده می شوند و به همین دلیل سال هاست در هر آشپزخانه تجاری و صنعتی از مهمترین ملزومات پخت غذا هستند.

از سوی دیگر به دلیل تنوع بالای این محصول یک آشپز ایرانی نیاز دارد تا به سرعت ادویه مورد نظر خود را شناسایی و استفاده کند. به همین دلیل ظروف پلاستیکی بسته بندی ادویه باید شفافیت داشته باشند تا راحتی و سرعت در پخت صورت گیرد.

استفاده از ظروف شیشه ای به دلیل قیمت بالا و وزن زیاد برای این کاربرد مناسب نیست و ظروف فلزی نیز به دلیل شیارهایی که دارند، ادویه جات در آن ها جمع شده و تمیز کردن آن ها مشکل است، ظروف پلاستیکی بسته بندی تنها گزینه ای هستند که می توانند تمامی این موارد را با کمترین قیمت در خود جای دهند.

استفاده از این ظروف هم نیاز آشپز ایرانی را برطرف کرده و هم به دلیل شفافیت و رنگ های متنوع ادویه جات، آشپزخانه شما را به زیبایی رنگ آمیزی می کند. علاوه بر این از ورود رطوبت، حشرات و … به داخل محصول جلوگیری کرده و سلامت آن را به خوبی حفظ می کند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی خشکبار:

خشکبار نیز همچون ادویه به دلیل تنوع بالا، همواره نیاز به بسته بندی های مناسبی داشته تا بتواند علاوه بر حفظ سلامتی محصول، استفاده از آن ها را برای نیازهای روزمره ساده تر گرداند.

خشکبار مختلف اعم از حبوبات، آجیل، میوه های خشک شده و … محصولاتی هستند که بسته بندی و نگهداری آن ها در ظروف پلاستیکی به نسبت سایر ظروف مناسب تر می باشد؛ چرا که به دلیل وزن سبک حمل آن ها ساده تر بوده و از طرفی به دلیل وزن زیاد حبوبات و … باعث سنگین شدن قفسه ها و کابینت ها نمی شود.

ظروف پلاستیکی بسته بندی خشکبار

 

همچنین به دلیل حجم بالای برخی از ظروف پلاستیکی بسته بندی خشکبار، استفاده از ماده ای بجز پلاستیک برای ساخت آن ها، هزینه ی زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده در بر دارد و از هیچ روی مقرون به صرفه نخواهد به بود. استفاده از ظروف پلاستیکی بسته بندی، به نظم دهی به خشکبار برای اشغال کمتر فضا و همچنین حمل ساده تر آن کمک شایان توجهی خواهد کرد.

استفاده از سایر مواد همچون فلز و یا شیه برای خشکبار مناسب نخواهند بود؛ چرا که در وهله اول گرما را به خود جذب کرده و باعث گرم شدن خشکباری همچون آجیل و میوه های خشک می شوند که حس خوبی به مصرف کننده نمی دهد.

ظروف پلاستیکی بسته بندی میوه:

فروش میوه در فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ همانند میوه فروشی ها امکان پذیر نیست؛ چرا که فضا و محدودیت های مکان این اجازه را به آن ها نمی دهد و همچنین میوه به صورت کیلویی با سایر اقلام که به صورت بسته بندی ارائه می شوند همخوانی ندارد. و این مورد باعث می شود تا فروشندگان و مشتریان از دسترسی به این محصول با ارزش و مفید باز بمانند.

بسته بندی میوه های دستچین شده در وزن های مشخص به صورت چیده شده در ظروف پلاستیکی بسته بندی شده، هم جلوه زیبایی دارد، هم تازگی میوه را حفظ می کند و هم این امکان را به مشتریان این فروشگاه ها می دهد تا در کنار خریدهای روزانه خود به میوه های مورد نیاز خود نیز دسترسی داشته باشند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی میوه

 

همچنین این بسته بندی ها از ضربه خوردن و له شدن میوه ها جلوگیری کرده و امکان حمل آسان آن ها را برای هر دو طرف فراهم می کند. از سوی دیگر بسته بندی میوه ها این امکان را به فروشنده می دهد تا آن ها را در یخچال های فروشگاهی قرار دهند و محصول را بسیار تازه تر و خنک تر به دست مشتریان خود برسانند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی لبنیات:

لبنیات نیز از جمله مواد غذایی پر مصرف هستند که جزئی از سبد غذایی خانوارهای شهری را تشکیل می دهد. لبنیات چه از نوع مایع و چه انواع دیگر آن، به دلیل حساسیت به گرما، آلودگی و … نیاز به محافظت دارند.

ظروف پلاستیکی بسته بندی در این مورد نیز به صنعت مواد غذایی کمک قابل توجهی کرده. چرا که در این مورد نیز هم از هزینه تمام شده تولید می کاهد و هم سلامت و تازگی محصول به دلیل اینکه پلاستیک دیرتر و کمتر از فلز و یا شیشه گرما را به خود جذب کرده و به محصول منتقل می کند و از این طریق  سلامت لبنیات را جهت مصرف حفظ خواهد کرد. علاوه بر این موارد استفاده از ظروف پلاستیکی برای حمل ساده تر بوده و در اندازه های مختلف برای انواع لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست و … قابل استفاده است.

همچنین ظروف پلاستیکی بسته بندی را می توان با توجه به نوع ماده لبنی، رنگ آمیزی کرد تا علاوه بر جذابیت ظاهری معرف ویژگی های محصول نیز باشد. همانند انواع ماست ها کم چرب، نیمه چرب و چرب که از این طریق برای معرفی این ویژگی در آن ها استفاده شده است؛

و یا طعم های به کار برده شده در تهیه انواع خامه که از جمله آنها خامه شکلاتی، خامه عسل، خامه انجیر و … می باشد. با استفاده از این ویژگی شناسایی محصول مورد نظر توسط مصرف کننده به سادگی صورت گرفته و بین ویژگی و ظاهر محصول ارتباط مناسبی برقرار خواهد شد. در حالی که این قابلیت برای شیشه و فلز هزینه بر خواهد بود و استفاده از آن برای محصولاتی همچون محصولات لبنی مقرون به صرف نخواهد بود.

در پایان با جمع بندی موارد گفته، به این نتیجه می رسیم که ظروف پلاستیکی بسته بندی، نسبت به سایر ظروف کاربردهای فراوان تری در استفاده صنعتی و همچنین روزمره برای افراد دارند و استفاده از این ظروف هم مقرون به صرفه بوده و هم به دلیل وزن پایین و شفافیت کاربرد بهتری برای موارد مختلف به کاربران ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *