مطالب عمومی

بررسی تاریخچه ی بسته بندی مواد غذایی

تاریخچه ی بسته بندی مواد غذایی در ایران

انواع بسته بندی مواد غذایی و تاریخچه ی آن:

با توجه به اینکه بسته بندی مواد غذایی امروزه به یک تکنولوژی قدرتمند تبدیل شده است، و مواد غذایی را بسته به جنس و نوع ماده ی غذایی در ظروف مختلف و گوناگونی از جمله:

ظروف پلاستیکی،ظروف شیشه ای و یا قوطی های فلزی می توان بسته بندی کرد که تمامی این ها تاریخچه ی تولید خاص خود را دارند. تحقیقات نشان می دهد که تاریخچه ی شروع بسته بندی مواد غذایی به 8قرن پیش از میلاد مسیح می رسد، که در آن افراد با کمک پارچه و یا ظروف گلی مواد غذایی را جابجا می کردند.

حدود 200سال پیش چینی ها برای حمل مواد غذایی از پوست حیوانات استفاده می کردند. ناپلئون بناپارات از جمله افراد تاثیر گذار درپیدایش صنعت بسته بندی می باشد. وی به دلیل روبه رویی با مشکل غذا رسانی به سربازان هنگام جنگ،  12هزار فرانک پاداش برای کسی روشی برای نگهداری طولانی مدت غذا بیابد، قرار داد که در سال 1805 نیکلاس آپرت اعلام کرد که با جوشاندن و با کمک ظروف فشرده می توان مواد غذایی را برای مدت طولانی نگه داری کرد.

اما در ادامه این آمریکایی ها بودند که موفق به ساخت قوطی های کنسرو تولید و گسترش دادند. قوطی های کنسرو از جمله روش های بسیار مهم و موثر در زمینه ی بسته بندی و نگه داری مواد غذایی بود که از گذشته تا کنون در سراسر جهان از آن استفاده می  شود.

 

ظروف پلاستیکی بسته بندی مواد غذایی

مطالب مرتبط: کاربرد فراوان ظروف پلاستیکی بسته بندی

با توسعه شهرنشینی و مصرف گرایی حاصل از آن، استفاده از محصولات صنعتی بخصوص در زمینه خوراک و ظروف پلاستیکی بسته بندی رشد و پیشرفت چشمگیری به خود دیده است. تا آنجا که بخش اعظمی از محصولات خوراکی را می توان در فروشگاه و مغازه ها پیدا کرد.

تاریخچه بسته بندی کاغذی:

حدود سه هزار سال پیش مصریان از پاپیروس برای نوشتن استفاده می کردند و پس از آن در قرن ششم چینی ها با کمک اعراب توانستند نخستین کارخانه ی کاغذ سازی را راه اندازی کنند. و سپس نخستین کارخانه ی کاغذ سازی در ایران در سال 1328در کهریزک احداث گردید و پس از احداث اولین کارخانه ی مدرن داخلی جهت تولید کاغذ تحریر در سال 1349کارخانه های چوب و کاغذ توانستند با کمک خمیرهای خارجی و داخلی کاغذ های بسته بندی را تولید کنند.

خستین کارخانه ی کاغذ سازی اروپا در اسپانیا احداث گردید و سپس این هنر وارد کشورهای دیگری مثل هلند و فرانسه شد که در این میان ورق های کارتن سازی و مقوا به یکی از مهم ترین مواد بسته بندی تبدیل شدند.

تاریخچه بسته بندی کاغذی

تاریخچه بسته بندی پلاستیکی:

زمانی که برای اولین بار در سال 1843 یک جراح آفریقایی گزارش داد که با ماده ی اولیه ی کائوچو میتوان دسته ی چاقو ساخت، صنعت پلاستیک دچار پیشرفت چشمگیری شد و در سال 1946 اولین دئودرانت در بطری پلاستیکی به بازار عرضه شد که به همراه آن با اختراع پلی اتیلن صنعت کشور انگلستان نیز دچار تحول و دگرگونی شد.

پلی اتیلن به دلیل خنثی بودن و عدم ترکیب با مواد غذایی و همچنین به دلیل بافت حرارتی به شدت مورد توجه واقع شد و در بسته بندی بسیاری از مواد از جمله شیر، ماست و …مورد استفاده قرار گرفت.

بسته بندی شیشه ای :

حدود 3هزار سال پیش مصریان از شیشه برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می کردند. آنها برای نخستین بار با ترکیب موادی همچون: آهک، شن و ماسه، سیلیکات و …اولین ظرف شیشه ای را ساختند. استفاده از شیشه به عنوان بسته بندی به قبل از قرن نوزدهم می رسدکه از آن علاه بر آب جو برای بسته بندی مربا و مواد دیگرنیز استفاده می شد.

در سالهای ابتدایی شیشه های تولیدی دارای اشکال بسیار عجیب بود که پس از جنگ جهانی دوم استفاده از شیشه در صنعت بسته بندی سیر صعودی داشته و درقرون گذشته به مرور اصلاح شده وامروزه تولید انبوه انواع بطری در ابعاد و شکل های مختلف موجب گردیده تا شیشه جایگاه خاصی در امر بسته بندی داشته باشد و پژوهشگران همیشه سعی داشتند و دارند تا مقاومت و استحکام آن را هرچه بیشتر بالا ببرند.

بسته بندی شیشه ای

 

بسیاری از کشور های پیشرفته به دلیل کیفیت بالای جنس ماده ی شیشه از آن جهت بسته بندی مواد غذایی به خصوص مواد غذایی کودکان استفاده می کنند. هنر شیشه گری همچنین از دیرباز در کشورمان نیز بوده و هر روز شاهد پیشرفت چشمگیری در صنعت شیشه گری ایران هستیم.

تاریخچه ی بسته بندی مواد غذایی در ایران:

با وجود اینکه صنعت بسته بندی مواد غذایی در اروپا به بیش از دو قرن پیش می رسد، این صنعت در ایران کمتر از نیم قرن سابقه دارد. در حال حاضر ایران قادر به تولید کارتن، انوع کاغذهای مورد استفاده در ساخت جعبه و لایه های پلیمری نیز میباشد. صنعت بسته بندی مواد غذایی در ایران روزانه در حال پیشرفت بوده و امروزه به دلیل افزایش بهره وری بیش از پیش به آن اهمیت داده می شود.

تاریخچه ی بسته بندی مواد غذایی در ایران

و اولین بار با ساخت قوطی فلزی در سال1309آغاز شد و بسته بندی مواد غذایی نیز با تاسیس نخستین کارخانه ی کاغذ سازی در سال 1328 در کهریزک به را افتاد و به مرور واحد های تولیدی دیگری نیز در سایر نقاط کشور راه اندازی شد. اولین قوطی فلزی نیز در سال 1330 برای بسته بندی روغن نباتی در ایران ساخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *